Menu

streets of warsaw

ulice warszawy

Wpisy otagowane : levis

O tym jak Levis wypromował bokserki i markę Sunspel

mpaulk

Jakiś czas temu pisałam o tym, jak na przełomie XX i XXI wieku Levi's skutecznie odmłodził wizerunek marki - ale to nie był jedyny moment w historii Levisa, w którym brand pokazał swoją siłę w przywracaniu świetności zapomnianym markom.

DSC_00481

Widoczne u góry bokserki są brytyjskiej marki Sunspel, która może pochwalić się historią sięgającą drugiej połowy XIX wieku - tradycyjnie konserwatywna, raczej mało znana poza Wyspami. Do 2011 roku produkowała tylko odzież męską, a nosił ją m.in. James Bond w Casino Royal i Quantum of Solace. Po prostu brand brytyjski do szpiku kości.

 DSC_00501

Ale czemu o bokserkach mowa?

Po pierwsze to Sunspel przedstawił Brytyjczykom bokserki (w 1947 roku), i to właśnie bokserki Sunspela odegrał pierwszoplanową rolę w reklamie marki Levi's z 1985 roku, przywracając popularność a) temu fasonowi męskich majtek (o wiele popularniejsze wtedy były slipy), b) marce Sunspel.

Z dzisiejszego punktu widzenia reklama zatytułowna "Laundrette" wydaje się być wręcz niewinna. Jednakże w połowie lat 80. zeszłego stulecia wywoływała w Anglii rumieńce - pojawiły się nawet głosy, by zakazać jej emisji w telewizji. Swoją drogą, ta reklama uznawana jest do dziś nie tylko za jedną z najbardziej znaczących reklam na brytyjskim rynku, ale także za jedną o największym wpływie na trendy wśród młodych ludzi.

 

Jak Levi's pokonał efekt Jeremy'ego Clarksona? No, dalej, śmiejcie się z dziwnych dżinsów

mpaulk

 

Te pierwsze dżinsy poniżej są już pełnoletnie. Może nie te konkretne, ale ten dokładnie model, czy też szerzej ujmując cała linia - w 1999 roku na rynek trafiły Levi's Engineered Jeans. A trafiły na rynek, bo marka Levi's chciała poradzić sobie z tzw. Jeremy Clarkson effect, czyli efektem Jeremy'ego Clarksona. Marka korzyła się bowiem z wizerunkiem podtatusiowatego brzuchatego pięćdziesięciolatka i nie cieszyła się szacunkiem nastolatków, więc nie widziała zawartości ich portfeli ani w konsekwencji portfeli ich rodziców (pamiętajcie, to były czasy sprzed boomu fast fashion, choć wiele marek tożsamych z fast fashion operowało na rynku).

Te drugie dżinsy z przezroczystymi panelami na kolanach to model TopShopu (Clear Knee Mom Jeans), który niedawno pojawiał się tu i ówdzie opisywany jako "najbrzydsze dżinsy", "najdziwniejsze dżinsy świata", etc.

Levi's Engineered JeansTopShop Clear Knee Mom Jeans

 

Zawsze, gdy zastanawiam się/nachodzi mnie ochota na nowe nieklasyczne dżinsy (np. culotty 3/4 z niewykończonymi brzegami), to myślę o moich engineered jeans. W tym modelu nikt nie wyglądał dobrze. Absolutnie nikt. Nawet dziewczyny z wąskimi biodrami o nogach sarenki, z zero tłuszczu na udach. Ten fason robi(ł) z każdych, nawet najzgrabniejszych nóg dwa nawiasy - (), skraca(ł) te nogi wręcz masakrycznie. A jednak te dżinsy stały się hitem - i to w czasach, gdy sieciówki nie kopiowały tak otwarcie jak dziś ubrań z wybiegow i nie wypuszczały swoich wersji ubrań innych marek. Engineered jeans spodobały się młodym konsumentom - ich popularność wśród 15-25latków według niektórych szacunków przełożyła się na 200% wzrost sprzedaży ubrań marki Levi's w ciągu trzech lat (1999-2002). Na dodatek ten model najszybciej osiągnął pułap 1 mln sprzedanych egzeplarzy w dotychczasowej historii firmy. I nikt już nie kojarzy levisów z Jeremy Clarksonem.

Nie sądzę, że topshopowe mom jeans z przezroczystymi panelami na kolanach staną się takim samym hitem sprzedażowym, ale specyficzne dżinsy marki Vetements (notabene szyte z par vintage'owych levisów) nie tylko zaowocowały błyskawiczną karierą projektanta Demny Gvasalii, ale przyniosły też spore zyski sieciówkom, które natychmiast zaczęły kopiować ten model.

 

© streets of warsaw
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci